البدء و التاریخ؛ روایت/تفسیری از بافتار فکری جامعه اسلامی در قرن چهارم هجری
نویسندگان
چکیده مقاله:
کارکرد منابع تاریخی قرون متقدم اسلامی در تعینبخشی به تصور مسلمانان دورههای مختلف از سنت اسلامی و تعریف راست کیشی اسلامی موجبات اهمیت نقد تاریخی این متون میشود. مسئله مقاله حاضر بررسی این وضعیت در البدء و التاریخ بهعنوان نمونهای از این متون است که نهتنها مشمول این شکل از اهمیت قرار میگیرد بلکه متأثر از ساختار جدلی آن نقش و اهمیت ثانویهای نیز دارد؛چراکه با تحلیل و بازشناسی ساختار استدلالهای مطروحه در کتاب میتوان به تصویری از ماهیت و عملکرد عقل اسلامی مستعمل میان جریانهای کلامی حاضر در قرون نخستین اسلامی نیز دست یافت،درعینحال آشکارسازی ماهیت جدلی کاربرد گذشته در این متون را نیز ممکن میسازد.رویکرد نظری مقاله، پذیرش ایدهی تعین اجتماعی و فرهنگی معرفت است که به نظر میرسد راه پاسخ به مسئلهی مقاله را از طریق تفسیر عمیق معناکاوانه متن و نظام دلالتهای آن هموارتر میکند.بررسی معنایی که مقدسی در روایت خود از وقایع تاریخی درصدد تلقین آن به مخاطبان بود، بیش از آنکه بهقصد بازسازی واقعیتهای تاریخی باشد،نمایشگر بافتار فکری جامعه اسلامی است که زیست جهان مؤلف را پدید آورده است.بنیانهای این بافتار بدان شیوه که جوئل کرمر بیان میکند مبنای تفسیر این متن است.گسترش جهانوطنی، فردگرایی و دینگریزی، بهمثابهی جلوههای فرهنگی انسانگرایی اسلامی در قرن چهارم شرایط بافتار فکری است که بهعنوان مشکلهای، انگیزه مقدسی برای بازنمایی گذشته به شکل فرآوردهای جدلی گردید تا راه هدایت را با نقد آن مولفهها،در قالب بازگشت به اصول و حدود اسلام البته با محوریت مذهبی که وی به آن تعلق فرقهای داشت بازنمایی کند
منابع مشابه
خردگرایی یا نصگرایی در البدء و التاریخ
برخی از محققان،مطهَّر بن طاهر مَقْدِسی (د. پس از 355هـ) مؤلف کتاب البدء و التاریخ را «خردگرا» و «معتزلی» دانستهاند و برآناند که البدء کتابی است تاریخی- فلسفی، زیرا نمونههای خردگرایی در اینکتاب از نظر ظاهری و کمّی قابل توجه است؛ بهعلاوه مقدسی از واژه «عقل» در استدلالهای کلامی چون اثبات مباحث نبوت و شریعت و در تحلیل مضامین اخبار تاریخی فراوان استفاده کرده و هرجا که مناسب دیده، به آراء فلاسفه یونان...
متن کاملچالش خوانش عقلگروانه از آثار تاریخنگاری ایرانی اسلامی کاربست تفسیرِ خلاصهوار در بازخوانی البدء و التاریخ
البدء و التاریخ در بزنگاه عصر تدوین تمدن اسلامی به قلم مقدسی تألیف شده و کشمکشهای گفتمانی اندیشمندان در آن بازتاب یافته است. در عین حال، محققان معاصر آن را نمونهای از نگرش عقلانی- فلسفی به تاریخ در سنت تاریخنگاری اسلامی دانستهاند. بنابراین بازیابی «ایدۀ کلیدی» مقدسی در نگارش البدء و التاریخ و «معنای بنیادین» آن، به عنوان مسئلۀ مقالۀ حاضر، مهم و ضروری مینماید. در پاسخ بدین مهم، مقاله درصدد ...
متن کاملتحلیل منازعات خواص جامعه در مقابله با صوفیان نخستین تا قرن چهارم هجری
مجادلات فکری از ویژگیهای تاریخی قوم ایرانی است که هرچند به پرورش فکری جامعه کمک کرده اما به سبب افراط گرایی لطمات سنگینی به فرهنگ مردم و خواص جامعه وارد ساخته است. حکّام نیز از این مناقشات جهت مقاصد سیاسی خود بهره برداری کرده اند. صوفیان یکی از گروههایی هستند که از همان آغاز مورد نقد و هجمه خواص جامعه بوده و به اتّهاماتی منسوب گشته اند. در این مقاله برآنیم تا بدین سوال پاسخ دهیم که چرا صوفی...
متن کاملنقد کتاب«جنسیت در آرای اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری»
هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب جنسیت در آراء اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری است که گستره زمانی 7 قرن در دو مقطع مهم از تاریخ ایران؛ یعنی باستان و سدههای نخستین دوره اسلامی را در بر میگیرد. مولف در نظر دارد آراء، نظرات، مسائل حقوقی و فقهی که در این حوزه زمانی در باره جنسیت مونث در آثار و متون این دوره یافت میشود، به عنوان آراء اخلاقی مشخص و تاثیرات آن را تبیین نماید. از این...
متن کاملنقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع
قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار میرود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...
متن کاملنقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع
قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار میرود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 26 شماره 18
صفحات 43- 70
تاریخ انتشار 2016-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023